Tuesday, February 22, 2011

Kebangkitan Mesir 2011 [bahagian 1]

بسم الله الرحمن الرحيم 

Manusia hanya mampu merancang. Allah yang menentukan segala-galanya.

Sempena cuti musim sejuk ni, aku dengan kawan-kawan yang lain dah rancang macam-macam aktiviti. Nak pergi Sinai, nak pergi ‘Ma3rad Kutub’ (pesta buku), nak pergi jalan-jalan di Alexandria…Tapi, tak kesampaian, Semua aktiviti terpaksa dibatalkan disebabkan kebangkitan rakyat Mesir menentang presiden mereka, Hosni Mubarak. Ikut cakap kakak-kakak senior, di Mesir memang dah selalu dah berlaku rusuhan dan demonstrasi. 

Ditakdirkan Allah, tahun inilah diorang bersungguh-sungguh nak gulingkan kerajaan. Salah satu sebab semangat diorang naik: Rakyat Tunisia berjaya gulingkan kerajaan diorang. Sebab tu lah rakyat Mesir pun semangat giler buat rusuhan.

Disebabkan rusuhan ni juga kerajaan Malaysia bawa balik pelajar-pelajar Malaysia yang ada di Mesir, termasuklah aku. Dalam proses nak keluar dari Mesir tu lah cuti winter kami bermula.

Sejak tercampak di Mesir ni, banyak sangat peristiwa tak dijangka berlaku. Kali ni, memang aku tak sangka aku akan terlibat dalam satu peristiwa bersejarah bagi bangsa Arab dan rakyat Mesir khususnya.

25 Januari 2011

Gam3ah (universiti) cuti sempena Hari Polis Mesir. Sehari sebelum cuti, lecturer kitorang ada pesan, “Don’t go anywhere. Stay at home. I heard there will be a demonstration tomorrow”,
Lebih kurang camtu la pesanan lecturer Fizik kitorang. Tapi, kitorang keluar juga rumah time tu.

26 Januari 2011

Kitorang pergi Cairo sebab ada urusan penting (soal hidup dan mati nih!). On our way home, ada la juga nampak pakcik-pakcik polis berkumpul tepi jalan. Kitorang boleh lagi buat lawak, “Polis Mesir nak buat demonstrasi kut!”

27 Januari 2011

WINTER BREAK STARTS NOW! 
Hari paling banyak program! Birthday aku, exam Chemistry, program ramah mesra bersama senior pergigian Jordan..hahaha..penat giler..Ahli bait aku masak macam-macam sambut birthday aku…ada kek…ada mashed potato…pudding caramel…sedapnye…! Mula-mula aku rancang nak pergi Alex malam tu, tapi, cam takde mood je..so, aku pun batalkan nak pergi Alex tu...rupa-rupanya ada hikmahnya~

To be continued~
Share:

0 comments: