Saturday, March 12, 2011

Kembali ke Mesir

بسم الله الرحمن الرحيم 

Hmmph..setelah sebulan menganggur di Malaysia, aku dengan berbesar hatinya menerima pelawaan JPA untuk dihantar semula ke Mesir. Alhamdulillah. Mesir telah kembali aman...

8 Mac 2011
I'm not ready!
Pagi. Dapat berita kena pergi airport malam ni juga. 10 malam dah start check-in. Flight pukul 5.30 pagi, 9 Mac 2011. Ok...Seperti kawan-kawan aku yang lain, aku pun mmenghadapi masalah yang sama, "BEG TAK KEMAS LAGI!!". Camtu pun, aku masih berlengah-lengah depan laptop menghadap fb. Ye la..nak kena pastikan dulu, betul or tak berita tu. Dalam pukul 12 tengah hari, JPA keluarkan senarai nama pelajar yang flightnya 9 Mac. Yup, nama aku ada. So, kena kemas la ni kan...ye la..ye la..aku start la packing...

7 malam. Tak siap-siap packing lagi. Haha. Petang tu aku tengok TV... Variety show Korea. Oh! My School. Best! Sebab tu la tak sudah-sudah lagi packing. Pukul 8 malam nak gerak gi KLIA dah. Aku bawa 1 beg je, sebab tu la aku berusaha menyumbat-nyumbat segala barang yang nak dibawa. Entah berapa kali keluar-masuk barang-barang tu sampai naik fed-up, akhirnya siap juga. Siap packing, terus gerak.

Rupa-rupanya, check-in pukul 12 tengah malam. Aku pun cakap la kat parents+abang+adik aku, "Gi la balik dulu. Check-in pukul 12. Lama lagi kalau nak tunggu." Then, aku gi join kawan-kawan aku. Hanis, Hasanah, Afefah, Ainin...kitorang kumpul satu tempat, pastu berborak.

Selesai semua urusan, pukul 2 pagi kena siap sedia kat gate dah. Boarding pukul 4.30 pagi. Apa nak buat ni? Tidurlah...zzzz....zzzz...

Aku tidur sangat lena walaupun cuma duduk atas lantai, kepala beralaskan beg. Sedar-sedar je dah kena boarding. 5.30 pagi, take off...and for me...doze off already...Flight KUL-CAIRO selalunya ambil masa 11 jam. Kali ni, kitorang transit di DUBAI 2 jam, so, 13 jam la jadinya aku terperuk dalam flight tu. Sempat la ambil gambar masa dalam flight...

ni kat ruang udara India-lebih kurang jam 0800


dah nak sampai Mesir..
tak tau la apa bendanya yang bulat-bulat kaler hitam tu
9 Mac 2011- I'M BACK!!
Selamat sampai kat Cairo. Cuaca baik, tapi, angin sangat kuat dan sangat sejuk time tu. Pakai sweater 2 lapis pun sejuk lagi...brrrrbbrrrr...Rasa nak tumbang je kena tiup angin...Perjalanan selama 2 jam Cairo-Tanta menaiki bas yang disediakan JPA rasa sekejap je..sebab aku tidur! (Tidur saja kerja aku ni). Walaupun penat lepas bermusafir berjam-jam, rasa bersyukur sangat once kaki dah menjejak bumi Mesir ni. 

on the way ke Tanta...
ni kat Cairo...
padang pasir..cantik kan?
'jam'..perkara biasa kat bandar-bandar besar...
seni landskap kat Mesir.
Kitorang sampai Ma'arad dalam pukul 5.30 petang. Tak sangka pula kepulangan kitorang tu akan disambut dengan penuh ceria oleh masayarakat Arab kat situ. Muka masing-masing happy je nampak pelajar-pelajar Malaysia. Pak cik kedai to'miyyah pun siap lambai lagi kat aku. Mula-mula tu macam tak percaya je, bila tengok untuk kali yang ketiga, betul la tu. Haha..bahagia je rasa. Kedai ammu tu pun dah maju dah. Dah pindah ke premis baru yang lebih besar dan bersih. 

Rindu betul diorang dengan pelajar-pelajar Malaysia....

Kesimpulannya:  Mesir dah banyak berubah. Mungkin kesan daripada rusuhan kott?
Share:

0 comments: