Thursday, May 10, 2012

Aku dan Lalat

بسم الله الرحمن الرحيم

9 Mei 2012.
Musim panas kat Mesir.
Bila masuk musim panas, cabaran paling menguji tahap kesabaran tak lain tak bukan
datang daripada Encik Lalat dan keluarganya.



Atok lalat, nenek lalat, encik lalat, puan lalat, anak lalat, cucu lalat, cicit lalat,
sepupu lalat, dua pupu lalat pendek kata semua kaum kerabat lalat keluar masa musim panas ni.
Ye la, masa musim sejuk, sejuk sangat sampai tak ada tenaga nak terbang ke sana sini, kan.

Lalat ni suka cahaya yang terang.
Kalau buka lampu, mula la mereka berkerumun.
Kalau tutup lampu, seekor pun tak ada.
Masalahnya, Encik Nyamuk pula yang datang menjamu selera dalam gelap.

Paling tak boleh tahan apabila Encik Lalat tu hinggap kat badan.
Tempat dia paling suka hinggap: tangan.
Dah hinggap tu satu hal, boleh la pula dia menari-nari atas tangan kita.

Tak tahan punya pasal, aku pun pergi berlayar untuk mencari petua yang boleh digunakan untuk menghalau serangga perosak ni. Inilah hasilnya:

Petua blog pertama: [klik]

1. Bakar duit syiling.
[Tak boleh guna petua ni sebab tak ada duit syiling yang sesuai]

2. Taburkan daun kari dalam rumah.
[Mana nak cari daun kari kat Mesir ni? Tak boleh guna juga petua ni]


3. Guna perangkap serangga.
[Tak rajin nak beli...T_T]

4. Gantung air plastik dalam bekas plastik jernih.
[Hmm...akan dicuba]

5. Letakkan perangkap lalat a.k.a pelekat lalat. Ala...kertas yang ada gam tu~
[Tak pernah jumpa pula dekat Mesir]


6. Rendam bunga cengkih dalam mangkuk atau cawan.
[Petua paling senang]



Blog kedua pula: [klik]

1. Nyalakan lilin.

2. Guna kulit kayu manis.


3. Rendam bunga cengkih.

4. Kibas daun kari pada lalat.

5. Kibas daun belimbing pada lalat.

6. Guna cecair peluntur e.g Clorox.


Petua kat blog ketiga ni pula untuk suka-suka je... :D [klik]

Selepas membuat pertimbangan yang sewajarnya, aku pun buat keputusan untuk guna petua 'bunga cengkih' tu. Aku isi air dalam cawan, letak bunga cengkih...bukan setakat bunga cengkih, bunga lawang pun aku letak sekali disebabkan geram punya pasal.

Ni bunga lawang

Mula-mula lalat-lalat tu buat tak tahu je.
Mulalah timbul perasaan tak puas hati dengan petua ni. Ish, tak berkesan ke?

Dalam 10-15 minit lepas tu, bila bau bunga cengkih tu dah naik, seekor lalat pun tak ada.
[Tipu je..ada la seekor dua, tapi dia tak kacau aku dah sebab aku letak cawan yang ada bunga cengkih tu betul-betul sebelah aku..hohoho]

Alhamdulillah.
Misi menghalau lalat berjaya!!

Satu je masalah dengan petua ni:
Aku yang rasa pening kepala dulu sebelum lalat-lalat tu.
Ni pun tengah pening-pening lalat disebabkan bau bunga cengkih tu.
Adoiyai~

Tapi, memang berkesan la petua ni.
Cuba la...cuba la...selamat mencuba!
p.s: Kredit gambar pada tuan punya gambar dan petua kepada tuan punya petua.

Pengajaran: Kita kena banyak bersabar~

Bye!
Share:

2 comments:

Anonymous said...

guna air panas ke air sejuk ye nak rendam cengkih tu?

Dr Am said...

--> Anon,
saye gune air sejuk je..