Monday, August 8, 2011

Ramadhan di Tanta

بسم الله الرحمن الرحيم 

7 Ogos 2011 M
7 Ramadhan 1432 H

Dah 2 tahun tak sambut 1 Ramadhan dengan family.
Tahun lepas, aku sambut 1 Ramadhan di INTEC UiTM.
Tahun ni, Alhamdulillah dan InsyaAllah aku akan meraikan Ramadhan + beraya di ardhul kinanah ini.

Ramadhan pertama di benua Afrika ini memang buat aku excited.
Jadi, apa bezanya Ramadhan di sini dengan Ramadhan di Malaysia?

Pertama sekali, "Sambutan Awal Ramadhan"
Orang Arab sangat mengalu-alukan kedatangan bulan Ramadhan.
Beberapa hari sebelum Ramadhan, mereka dah pasang fannus [macam bentuk tanglung] kat balkoni rumah. Meriahlah kawasan rumah dengan limpahan cahaya fannus yang berwarna-warni...

Ucapan "Ramadhan kareem" [Ramadhan yang mulia] selalu diucapkan kepada rakan dan jiran tetangga. Aku rasa, kalau mampu, kat semua orang mereka nak ucap camtu.

Malam-malam Ramadhan juga meriah dengan pesta ibadah. Masjid-masjid diimarahkan.
Solat jemaah, solat tarawih, iftar jamai'e...seronok sangat puasa kat sini!

Ikut pengalaman kawan aku, imam akan baca 1 juzuk Al-Quran untuk solat terawikh 8 rakaat. Ini kat masjid-masjid tertentu la. Memang lama, tapi, masa tu dapat didengari tangisan daripada makmum Arab yang memahami ayat suci Al-Quran. Menangis apabila dibacakan ayat-ayat azab, mungkin. Amat indah suasana Ramadhan di sini.

*Sehingga entri ni di'publish' aku baru dapat merasai pengalaman solat terawikh di مسجد تبارك.


Pengalaman Dr. Gigi Ismatul lebih menarik untuk dibaca. Jangan malu, klik je link tu untuk tahu pengalaman beliau berpuasa di sini. :)
Aku sangat bersyukur dapat melalui Ramadhan tahun ini.
Semoga Ramadhan tahun ini lebih baik daripada tahun-tahun sebelum ini.
InsyaAllah.
Terasa cepat masa berlalu.
Apakah aku masih punya peluang untuk bertemu Ramadhan lagi?
Wallahu'alam.
Share:

0 comments: