Friday, February 25, 2011

Kebangkitan Mesir 2011 [bahagian 3]

بسم الله الرحمن الرحيم 




2 Februari 2011

Disebabkan kebosanan tahap gaban, kitorang kemas la rumah. Aku tengah syok gotong-royong kemas rumah dengan ahli bait aku, tiba-tiba je..Jeng..jeng...jeng! Dapat berita penting! Kitorang diarah siap-siap packing barang supaya senang bila nak gerak nanti. Hmmph..dah lama dah siap packing..Dah berapa kali pack-unpack dah, nak pastikan barang-barang tu tak banyak dan senang nak bawa.

So, kitorang kena sentiasa get ready je sebab bila-bila masa je kitorang akan disuruh berkumpul. Kitorang pun siapkan bekal nak bawa pergi Cairo. Dari pagi sampai malam kitorang tunggu, bila la diorang nak panggil kumpul ni...takde pun…Dah la makan pun rushing je. Takut tertinggal punya pasal..hahaha!

3 Februari 2011

Sekali lagi kitorang menunggu dengan penuh harapan. Hah! Telefon Hanis bunyi! Sapa tu? Oooo..kitorang kena kumpul pukul 6 pagi esok. Esok pelajar Tanta akan gerak ke Dewan Malaysia (ARMA) di Cairo. Yeah!

Hari tu juga la kitorang pergi jumpa baba, nak bayar sewa. Baba tu baiklah pulak. Dia tak nak ambik sewa untuk bulan 3, dia ambik untuk bulan 2 je. Dah tu, duit bil pun dia tak ambik. His son said, “It’s okay. If you need the money, keep it. If you have problem, tell us. Do you need food?”. Lebih kurang camtu la. See...siapa kata orang Arab kasar? Ada je yang baik okay?

Dipendekkan cerita, malam tu aku tak tidur pasal aku ni memang jenis yang payah nak bangun pagi. Ooops!

4 Februari 2011

Pelajar-pelajar Tanta gerak ke Cairo. Pukul 6 pagi dah keluar rumah. Sebelum tu, kena kejut baba dulu! Hahaha...Lama juga ahli bait aku ketuk pintu rumah baba. Last-last, anak dia yang buka. Muka selebet je…mata kuyu..sah-sah baru bangun tidur! Sorry la ganggu, tapi, kitorang nak gerak ni...Tolong buka pintu pagar, boleh?

On the way ke Cairo, ustaz-ustaz ada pesan, kami akan melalui banyak checkpoint. Checkpoint apa pula ni? Ni bukannya pertandingan Explorace…Ustaz tu kata, kalau ada pakcik polis naik bas kitorang, nak check barang-barang, tolong beri kerjasama. 

Hmmm…yelah…aku tak tau la ada ke tidak checkpoint tu sebab, sepanjang jalan aku tidur! Dah nak sampai ARMA baru aku bangun. 

Mula-mula sampai tu, terkejut sebab dapat tahu aku ditempatkan dalam bilik yang akan dimuatkan dengan 30 orang. Biar betol! Bukannya tak bersyukur, tapi, bilik tu kecik sangat. Nak duduk pun tak muat. (Betul ni! Memang tak muat nak duduk.) Lepas tu, kakak yang uruskan tu bagi la bilik lain kat kitorang. Tapi, malam tu, aku pergi tidur kat bilik Hanis.

Kat ARMA ok je. Cukup je makan. Time tu orang tak ramai sangat. Pelajar-pelajar lain dah pergi Jeddah. Time kawan aku, Nabilah transit kat situ, memang ramai. Sebab tu ada yang kata tak cukup makanan. Pastu sampai kecoh cerita tu di Malaysia.

Malam tu pula dapat berita kitorang akan dipindahkan ke Jeddah esok pagi.

5 Februari 2011

WE ARE GOING TO JEDDAH!


Pukul 5.45 pagi berkumpul. Dengar taklimat. Pukul 7 lebih gerak ke airport. Kat airport, memang ramai sangat orang tunggu giliran nak balik. Ramai sangat-sangat. Kat sana dapat makan biskut. Kerajaan bagi. Ok la tu. Flight pukul 12.30 p.m. Naik MAS.

Selamat tinggal Mesir! Nanti aku datang balik..! Insya Allah~

SAMPAI DI JEDDAH!

Flight 2 jam je. Time nak take off tu la aku tidur. Bangun-bangun je makanan dah ada depan mata. Lepas tu, tidur lagi. Sampai kat Jeddah dalam pukul 2.35 p.m. Hmm..Jeddah ni panas. Bahang. Dah lama tak rasa bahang matahari disebabkan Mesir masa tu masih musim sejuk.

Kitorang pun duduk la melepak kat airport Jeddah, Lapangan Terbang King Abdul Aziz tu. Setiap ceruk arriving hall tu orang Malaysia je ada. Sana selonggok. Kat situ selonggok. Kesian...Pelajar-pelajar Alex dengan anggota TUDM pun ada kat sana. Budak Alex naik pesawat Charlie TUDM. Kawan aku, Ainin pun dapat naik pesawat tu. Dia kata, “Tak selesa tapi, dapat pengalaman”. Pilot TUDM tu siap buat aksi pusing-pusing lagi time flight.
Ni la Charlie..cute kan?
 Lepas habis semua urusan kat airport, kitorang pun gerak ke Madinatul Hujjaj. Time tu dah pukul 7 p.m. Kiranya dekat 5 jam kami tersadai di airport Jeddah. Pukul 9 p.m kitorang sampai di Madinatul Hujjaj. Dah la aku tengah mamai, baru bangun tidur, terhuyung-hayang jalan pergi tempat orang lain berkumpul. Disebabkan bilik asrama tak cukup, kitorang yang dari Zaqazig dan Tanta ditempatkan di surau. 

kawasan depan musolla. Ni gambar dari internet.
Surau tu memang selesa sungguh! Nak mandi pun senang sebab toilet dekat je. Satu je masalah: Bila ada pengumuman, kitorang tak dengar sebab tak ada speaker kat surau tu.

So, setiap malam, aku ngan kawan aku akan lepak kat luar untuk dengar pengumuman. Nombor giliran pelajar yang akan pulang diumumkan guna speaker tu. Sebab tu kena alert sentiasa.

6 Februari 2011

Sepanjang duduk kat Jeddah tu memang rasa banyak masa terbuang camtu je. Tidur, makan, tengok movie, melepak, makan lagi, tidur lagi, tengok movie lagi…bosan giler! Ada la juga tolong buat database. Tapi, aku tolong baca je la. Setiap hari kitorang tunggu, bila la boleh balik Malaysia ni. 

Hah! Ni nak ucap terima kasih yang tak terkira kat Tabung Haji. Terima kasih sediakan penempatan, makanan dan jaga segala keperluan pelajar-pelajar Malaysia masa kami transit kat Jeddah. Sangat selesa dan terharu dengan layanan anda semua. Terima kasih! Semoga Allah melimpahkan rahmat dan berkatNya kepada anda semua.

To be continued~
Share:

0 comments: