Friday, March 4, 2011

Remaja kita

بسم الله الرحمن الرحيم 

Zaman remaja ni memang la seronok. Muda lagi. Tu yang asyik nak enjoy je. Semua benda buat ikut kepala sendiri. Nasihat orang jarang nak dengar. Bukan semua remaja camtu, tapi, ni la tipikal remaja sekarang.

Sejak aku balik Malaysia ni, selalu rasa meluat. Sebab apa? Sebab remaja yang sebaya aku ni la. Aku meluat bila tengok cara diorang berpakaian. Terdedah sana sini. Terbonjol sana sini. Mekap tebal macam pelakon opera (Bukan kutuk, bagi contoh yang benar).

Golongan ni la yang Rasulullah  صلى الله عليه و سلم   sebut dalam hadis baginda sebagai golongan yang berpakaian tetapi telanjang. Bukan remaja je...makcik-makcik pun ada gak pakai camtu. Rasa macam culture shock pun ye juga. Benda-benda macam ni la yang buat aku lagi rasa rindu kat Mesir and rasa nak blah cepat je dari sini.

Aku bukannya nak kutuk ke hapa sebab aku tau, 'Nobody is perfect'. Kalaupun tak bertudung labuh, at least, tutup la aurat tu betul-betul. Kadang-kadang tu aku tengok ada yang pakai tudung, tapi, jarang. Baju ketat. Seluar ketat. Diorang nak tunjuk kat siapa mende-mende tu? Nak tarik perhatian lelaki? Berdasarkan kajian yang dibuat beberapa pihak tertentu, nak tau tak pendapat lelaki pasal wanita yang berpakaian gitu?

First impression diorang: Perempuan ni tak tau malu. Then, perempuan ni tak layak dijadikan isteri. Buat spare part je. Ada pula yang cakap: "Takat perempuan camtu, buat cuci mata je bolehlah". Adoiyai, jatuh maruah kaum wanita tau tak? Ni aku sertakan antara pesanan kaum Adam di luar sana untuk kaum Hawa. "Kalau pakai tudung, tutuplah aurat tu betul-betul. Muliakan tudung tu. Janganlah kejap pakai, kejap bukak".

Ha..panjang kan intro post aku kali ni? Hahaha..Semua yang aku tulis tu kisah benar tau bukannya rekaan. Minggu lepas, aku keluar pergi bandar Melaka. Hajat di hati nak cari barang keperluan. Sementara menunggu bas sampai, nampak la pemandangan yang sangat meluat bagi aku.

Ada la satu group remaja perempuan baru turun dari bas. Ada yang pakaian memang cam tak pakai baju pun ada. Dah la pakai singlet, jeans pula yang saiz adik dia punya, 'dye' rambut pula tu. Pastu ada lagi 2 orang ni pakai baju macam lelaki. Dengan seluar tiga sukunya, rambut pendek lagi, sampai dah tak boleh beza lelaki ke perempuan. Tu kira biasa la sebab sekarang ni memang bersepah fesyen (fesyen ape mendenye??) camtu kat Malaysia ni. Aku start rasa nak termuntah bila bebudak tu hisap rokok! (bukan exaggerating tapi memang benar!).

 Semoga Allah beri hidayah pada mereka. Hidayah tu milik Allah.

Aku rindu dengan suasana Mesir. Kat sana, senang je nak jumpa wanita bertudung labuh, berpurdah...rasa sangat tenang bila dapat tengok pemandangan camtu...Bukan orang Arab je yang pakai camtu, senior-senior aku pun ramai je yang pakai gitu.

Sebelum berangkat pulang ke Malaysia, aku sempat la bersembang dengan sorang kakak ni. Beliau ambil bidang usuluddin kat Alex. Aku tanya, "Akak pakai purdah kat sini ke atau dari Malaysia lagi dah pakai?" Kakak tu pun cerita la sejak bila beliau pakai purdah. 

Katanya,
"Dulu masa akak remaja mak akak nak bawa akak jalan jauh. Mak akak takut la sebab akak ni perempuan, payah la nak jaga. Then, mak akak suruh la akak pakai purdah. Mula-mula pakai rasa tak selesa sebab ketat. Lama-lama tu rasa best pula. Sejak tu akak pakai purdah sentiasa".

Akak tu pun cerita la hikmah berpurdah sikit-sikit. Beliau kata, boleh elak dari fitnah. Boleh tapis debu. Macam-macam lagi la. Kalau kengkawan nak tau pengalaman orang yang berpurdah, klik sini. Baca la.

Sekian.

Share:

0 comments: